Het Champagne Mysterie

Afgelopen week was het weer zover, oudejaarsavond en dat betekent champagne! Of toch niet? Daar waar het volk veelvuldig refereert naar champagne, drinkt men dit slechts bij uitzondering. De gemiddelde Nederlander drinkt slechts 0,02 liter champagne per jaar om precies te zijn, aldus het Drink Slijtersvakblad.

Hoe komt dit? Het antwoord is tweeledig. Enerzijds vinden de meeste mensen champagne helemaal niet lekker. De vinificatietechniek gebruikt in Champagne, waarbij de wijn enkele jaren een zogenoemde gistautolyse ondergaat (de wijn reageert met de dode gistcellen in de fles, ‘lies’ in het Frans), brengt smaken van boter en brioche. Dit in tegenstelling tot de alom populaire Prosecco. Prosecco ondergaat zijn tweede fermentatie in een tank, waardoor de wijn aanzienlijk minder in contact komt met de dode gisten. Dit stelt de wijnmaker in staat een fruitigere wijn te maken, zonder tonen van boter en brioche.

Anderzijds is champagne erg duur. Tijdens mijn wijncursussen werd mij verteld dat Champagne niet voor minder dan 20 euro te krijgen is. De kosten van een stuk land in Champagne zijn erg hoog, gemiddeld €900.000 per hectare (www.intevignes.com). Tel daarbij op dat de gemiddelde champagne ongeveer 5 jaar in de kelder ligt en het resultaat is al gauw een peperdure wijn.

Maar dan. Twee dagen voor oudejaarsdag blader ik door de Metro. Een advertentie van de Lidl trekt mijn aandacht. Een echte champagne voor slechts €9,95! Hoe is dat mogelijk? Ik kan alleen maar gokken. Wellicht neemt Lidl genoegen met een verlies, om zo klanten te lokken die met de rest van hun winkelwagen dit verlies meer dan compenseren. Wellicht is de wijn gemaakt met restjes druiven. Het inferieure overschot van de boeren die hun beste druifjes hebben verkocht aan grote Champagnehuizen als Moët & Chandon en Pommery.

Er valt me echter nog iets op aan de fles. Nergens op het etiket vind ik de datum van dégorgement. Dégorgement is het proces waarbij de dode gistcellen uit de fles worden verwijderd. Dit is de laatste stap in het champagne-proces. De datum van dégorgement is echter zeer belangrijk. Waar Champagne jaren op zijn lies kan ouderen, gaat hij snel achteruit zodra deze lies uit de fles zijn verwijderd. Conclusie? Mogelijk verkoopt Lidl hier een wijn die al over zijn hoogtepunt is.

Het blijft echter gissen. Vandaar dat ik deze vraag neer heb gelegd bij het televisieprogramma de Keuringsdienst van Waarde. Hopelijk kunnen zij dit mysterie ontrafelen.

A Votre santé!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *